Bouwproces Burton 982

De auto zojuist opgehaald in Nunspeet. Na een ritje met de auto ambulance, eindelijk bij zijn nieuwe thuis aangekomen.Op het eerste oog ziet de auto er nog redelijk uit. De riem over de motorkap is echter niet voor niets. zonder deze riem was ik de motorkap onderweg zeker verloren.De volgende dag gelijk begonnen met de sloop. alles onder de motorkap en interieur was met een spuitbus grijs gespoten.Dit was de stand die de kilometerteller aangaf. Hoeveel hij gelopen heeft... onbekend.Na het scheiden van de koets van het chassis, waarbij een dwars over het chassis gelast plaat werd losgebikt, was dit het resultaat. Spontaan achter de vooras doorgezakt.Niet echt een fraaie aanblik. Hier had ik echter rekening mee gehouden. De meeste chassis van 25 jaar oud zijn niet meer bruikbaar. Ik was alleen uit op het kentekenbewijs, de assen en de motor.Alle resterende delen die voor mij niet meer bruikbaar waren, zijn verkocht. De deuren, motorkap, dak, spatborden, voorbank. Zelfd deze delen zijn door een jongedame opgehaald die haar eigen 2CV weer compleet wilde maken.De achterassen werden van tectyl ontdaan. De lelijke lasrand werd mooi glad gemaakt. Nadat alles weer blank metaal vertoonde, zijn de assen eerst behandeld met RX5 en daarna mooi zwart met RX10.Ook de voorassen onderingen dezelfde behandeling.De  brug werd ook weer roestvrij gemaakt en klaargemaakt voor zijn behandeling RX5 en RX10.Stuurdelen en handrem krijgen eveneens dezelfde behandeling.Nog een aardige trekhaak op de kop getikt. Deze gaat daadwerkelijk gebruikt worden. Ten eerste om mijn mountainbike mee te nemen en daarnaast om de speciaal nog te maken aanhangwagen (voorzien van 2CV achteras + vering) mee te trekken. Deze laatste is bestemd om mijn ligfiets te vervoeren. Deze is langer dan een normale fiets.Ook de kachelpotten werden gereinigd. De ventilatieklep werd weer voorzien van nieuwe pakking om warme of koude lucht in goede banen te leiden.De kachelpotten worden bespoten met hittebestendige lak. Nadat de motor even gelopen heeft, gaan ze mooi zwart glanzen. Op deze foto zijn ze nog blank.Ook het spruitstuk wordt behandeld met hittebestendige lak.Het is tijd om de motor te demonteren. De motor is nog voorzien van een rubberen bekleding afkomstig uit de special uitvoering. Later wordt deze voorzien van gepoedercoate metalen beplating van een reserve motor die nog in mijn kruipruimte ligt.De motor is aardig verweerd en heeft het nodige te lijden gehad na 9 jaar buiten te hebben gestaan bij een boomgaard onder een zeiltje.Ook de vogels hebben zich utigeleefd in de boomgaard. Hun eetpauze hebben ze blijkbaar in het motor gedeelte genoten. Dit was het resultaat toen de motor uit elkaar werd gehaald. Handenvol kersenpitten.Zoals eerder aangegeven was bijna alles grijs gespoten onder de motorkap. Dit was de motorkap zoals hij op de motor zat.Dit is het luchtfilter nadat de thinner en kunststof reiniger zijn werk had gedaan.Heel veel onderdelen zijn mooi zwart gespoten met hoogglans lak.De verroeste cilinderkop werd ook onder handen genomenDe staalborstel er over heen. Later zijn ze ook in de poedercoat gezet.Maart 2010 was de bestelde body aangekomen in Zutphen. Met een geleende aanhangwagen opgehaald. Onderweg kwam een motoragent nog even naast ons rijden om het zaakje te inspecteren. Blijkbaar vond hij het in orde, want even later scheurde hij door.Thuis aangekomen alles afgeladen en achterom neergezet.Ook de carburateur is uit elkaar gehaald, schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen.Bij Burtoncar een nieuw chassis gekocht. Dit voor de zekerheid nog een keer voorzien van een extra laag zwarte lak. Gewoon gespoten buiten op het gras.Daarna nog even laten drogen.De velgen zijn tijdelijk vastgelasd omdat nogal wat roest tussen de randen zat. Daarna voorzien van een primerlaag.Vervolgens in blauw gespoten en daarna nog een laklaag erover heen. Op termijn worden ze vervangen door Burton velgen.Na de schilderbeurt is het chassis tijdelijk in de garage gelegd.Ook alle losse, opgeknapte onderdelen hebben geruime tijd op zoder gelegen in afwachting van de montage.Tja, waar moeten ze straks weer allemaal terug?In de garage begonnen met het uitpakken van de body. Hij heeft enkele maanden buiten gestaan in de bubbeltjesplastic. Achteraf niet zo slim, want het plastich heeft vervelende afdrukken in de polyester achtergelaten.De kofferbak is al gelijk half vol!Het uitmeten van de gaten voor de ruitenwissers. 3 x meten en slechts 1 x zagen en boren...

Fase 1 is geslaagd

Het uitmeten van de meters en andere gadgets die ik wil inbouwen. Ook hier weer 4 x meten en 1 x boren. Achteraf toch een klein foutje gemaakt met de 2 grote meters. Na het plaatsen van de ruitemwissermotor, raakt het mechanisme van de ruitenwisser één van de klokken. Achteraf simpel opgelost door de meters iets te kantelen. Het scheelt enkele milimeters maar het werkt!De opbouw van het chassis kan beginnen. Omdat ik nog geen plek heb voor de auto, gebeurt dit onder de overkapping. Gelukkig kan ik het dichtmaken, maar 's winters koelt het toch behoorlijk af.En dan heb je ineens een rollend chassis. Er begint schot in te komen.Helaas hadden ze bij Burton Car niet goed naar mijn insturcties geluisterd. Ik wilde geen tankgaten in de body. In Polen waren ze overijverig en hebben ze toch een gat in de achterzijde gefreesd. Jammer. er komen nl. Cycle Wings op (losse spatborden). Na veel discussie materialen meegekregen om het gat dicht te maken.Dit is het resultaat na het dichtmaken. Alleen nog de Gel coat verwijderen en polijsten.Dit is het originele motorblok uit de eend. Links een motorhelft ongereinigd, recht: gereinigd.Ook het intern oliefilter ziet er na een reiniging uit als nieuw.Geprobeerd om de buitenzijde an het motorblok meer te laten glimmen. Er zitten te veel lastig bereikbare plekjes aan. Dus deze poging heb ik stopgezet.

Uiteindelijk is de body op het chassis geplaatst. Hier vindt het meetwerk plaats voor het plaatsen en locatie van de verstralers en knipperlichten.De krukas. Na een inspectie blijkt dat deze nog aardig wat kilometers meekan.Het plaatsen van de de krukas heb ik aan de specialist overgelaten.Ook de zuigers zijn gereinigd, zuigerringen vervangen en de wanden gehoond.Op Marktplaats de cycle wings gescoord met beugels erbij. Stukjes ervan afgezaagd om de ronding wat mooier te maken.Via Internet RVS uitlaatbuizen en bochten gescoord in dezelfde maat  als de 2CV benzinepijp. Omdat deze niet door het spatbord gaat, zoals gebruikelijk bij Burton, is deze geheel op maat gemaakt. De uitmonding zit rechts boven de kofferklep. Tevens is een ontluchtting geplaatst. De benzine dop komt uit een motorzaak en heeft ontluchting om vacuüm trekken te voorkomen.Voor de ontluchting is een oud stuk benzine leiding gebruikt.Omdat de auto wordt voorzien van vloerschakeling, heb ik een middenconsole gebouwd. Hierin worden 2 computer ventilators geplaatst om in de winter de we warmte lucht beter door de auto te verdelen.Ook wordt hierin een massa schakelaar gebouwd om bij elektrische problemen, de spanning eraf te halen.Voorzien van een moderne start-race schakelaar.De ventilators, voorzien van RVS rooster en ommanteling.De vloerschakeling. Of het werkt weet ik niet. De hele hefboom van de versnellingsbak is eraf gehaald. Hierdoor krijg je wel korte schakelbeweging. In de toekomst maak ik hier een "Ferrari schakel patroon" in met een beveiliging tegen het per abuis in de achteruit te schakelen (onervaren piloot bescherming).Het eerste carbon is geplaatst. Nu noch een gromen randje erom. Alle RVS komt van de "oud ijzer boer" en is met flex en boorappraat op maat gemaakt.Dashboard kastje met bekerhouders en automatische verlichting. Ook een radio mag niet ontbreken.Alles is gezekerd en alle verbruikers worden middels relais aangestuurd. Dit is overzichtelijk weggewerkt. In de auto ligt een bedradingsschema met bijbehorende nummers.In de kofferbak is een beschermlaag aangebracht.Een opberbakje dat achter de achterbank komt te staan. Deze bekleding komt in de hele auto.Een zijpaneel met box. Klaar om geplaatst te worden.Ook in de kofferbak komt bekleding. Het houten blokje zit er om de bekleidng van de achterzijde te bevestigen.De originele achterbank. Ik heb deze omgebouwd zodat de rugleuning afklapbaar is. Gemakkelijke met plaatsen in de auto en betere toegang tot de kofferbak.De custom-made bekleding. Thuis gemaakt achter de naajmasjien met blauw stiksel.De eerste rit met eigenbouw Triangel naar de RDW in Elsloo. De achtervelichting van de auto werkt gewoon mee. Leuk om te zien dat de auto gewoon achter  je meestuurt.Het moment van de waarheid. Vele complimenten van de aanwezige keurmeesters. Blijft toch spannend zo'n zelfbouw. Ben ik niets vergeten?Van alle kanten wordt hij bekeken.

 

Het chassis nummer wordt erin gehamerd. Oordopjes zijn inderdaad welkom: GOEDGEKEURD!!!

Contact